FÖLDÖN, VÍZEN, LEVEGŐBEN - XV. KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI ÉS BERUHÁZÁSI KONFERENCIA
Évek óta Bükfürdő a helyszíne a vasutas, közutas, vízi és légi fejlesztési, beruházási szakemberek konferenciájának. A három napos tanácskozás célja, hogy a közlekedési szakmák képviselői megismerkedjenek egymás szakágainak újításaival, az innovációval. Tájékoztatást kapjanak a nemzeti közlekedési stratégia fejlesztési elképzeléseiről.
A konferencia előadásait Németh Lászlóné, nemzeti fejlesztési miniszter kezdte, aki a nemzeti közlekedési stratégiáról beszélt először. Mint mondotta: a nemzeti stratégia hosszabb, 3 évi egyeztetési folyamatot követően rövid időn belül a kormány elé kerül. A munkában részt vett a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, melynek segítségével közép és hosszú távú terveket fogalmaztak meg 2020-ig, 2030-ig, 2050-ig. Az ötezer oldalnyi szakanyagból készült a 100 oldalas stratégia.
A megfogalmazott célok többek között:
- az infrastruktúra fejlesztést a versenyképesség szolgálatába kell állítani.
- a vasúti fejlesztés előnye a közúti közlekedés előtt
- mellékutak javítására források elkülönítése – 120-130 milliárd forint
- az M8-as, 86-os út fejlesztése
- Városi elkerülő szakaszok építése, többek között a 86-oson Szombathelynél, Körmendnél, a 87- es úton Szombathelynél, Kőszegnél
- Elővárosi vonalakat építenek ki
- Megépítik a kelebiai vasútvonala, hazai pénzből.
A miniszter asszony beszélt a sokat vitatott útdíjról is. A bevezetett útdíj már az első félévben hozta az elvárt bevételeket. Ez a pénzösszeg kiegészíti az uniós forrásokat.
Csepreghy Nándor a Miniszterelnöki Hivatal helyettes államtitkára az unió előző pályázati forrásait részletezte. A 2007 és 2013 közötti időszakban 5.200 milliárd forint pályázati pénzt használt fel Magyarország. Ebből az összegből 64 ezer projektet támogattak. Tavaly 1.700 milliárd forintot sikerült lehívni. A közlekedési fejlesztési beruházások 97 %-a volt uniós támogatás.
A 2014-2020 közötti időszakban előtérbe kerül a gazdaságfejlesztés. Az uniós támogatás 60 %-át kívánják a gazdaság fejlesztésére fordítani.
Az uniós országok közös víziója a következő hat éves ciklusra:
- a munkaképes korúak 75 %-a aktívan dolgozzon
- a korai iskola elhagyók aránya csökkenjen 10 %-ra
- az energia hatékonyság 10 %-al javuljon
- a megújuló energia 1,8 %-a a K+F szektornak
Közlekedés fejlesztésre 1.400 milliárd forintot szánnak.
A rendezvény harmadik előadója Németh Sándor, Bük város polgármestere volt.
A polgármester úr a város ez évi és a 2014-2020 közötti időszak fejlesztési elképzelésről beszélt.
2014-ben a város legnagyobb beruházása az óvoda fejlesztése lesz, ahol új bölcsődei csoportszoba, közösségi és kiszolgáló terek épülnek. A város másik nagy beruházása önerős. 300 millió forintból a szociális intézmény új épülettel, 24 fő bent lakó részére akadálymentes létesítménnyel bővül. Ehhez több, mint 100 millió forintot az önkormányzat a központi költségvetésből kap. A város 2014-ben összességében több, mint 1 milliárd forintot fordít a beruházásokra. Ez általában egy 15 ezer lakosú város elképzeléseinek, terveinek felel meg, míg Büknek 3400 lakosa van. A polgármester úr részletezte a 2014. évi beruházások terveit. Majd a következő időszak nagy tervét, a Bük-Bő-Gór víztározó beruházás terveit mutatta be.
A tanácskozás még két napig folytatódik, Bükfürdőn.